Fase prèvia:
A partir de les propostes de la comunitat educativa cal replantejar un nou disseny d’aquest espai, construïble en el temps, determinar-ne les fases i realitzar una valoració econòmica., la gestió de la sol.licitud de possibles subvencions a les institucions públiques, la participació d’espònsors externs i qui fa i quin cost tenen les tasques de manteniment..Tot definit per un projecte de disseny i construcció.
Assessorament
posterior:
Es realitzarà durant els tallers que parcialment o globalment estiguin desenvolupant el Projecte d’Aula Verda. O bé, es gestionarà les possible petites modificacions del mateix projecte que sorgeixen per a resoldre noves necessitats aparegudes.
Es realitzarà durant els tallers que parcialment o globalment estiguin desenvolupant el Projecte d’Aula Verda. O bé, es gestionarà les possible petites modificacions del mateix projecte que sorgeixen per a resoldre noves necessitats aparegudes.
Xerrades informatives prèvies sobre com podem transformar l'espai exterior en una aula verda i de bellesa
L’aula verda proposa
repensar l’espai exterior de l’edifici més enllà d’un espai d'esbarjo i de
descans. L’entenem com un espai educatiu més i un excel.lent espai
d'interrelació amb l’entorn urbà. Un lloc on sigui possible l’aprenentatge a
l’aire lliure amb la impartició de classes i de tallers i el compartir la
serenor, la reflexió, la conversa calmada, la lectura o l’estudi
S’hi poden
desenvolupar diverses activitats i per això és convenient dissenyar-la en la
seva totalitat i conjuminar equilibradament els diferents àmbits. Caldrà
dissenyar espais d’aprenentatge col.lectiu on intervé el professorat, però
també crear racons amb bancs o estructures tipus pèrgoles amb o sense vegetació
que permetin a l’estudiant seure i xerrar, debatre, reflexiona, llegir, etc.
L’aula verda és un
espai educatiu per excel·lència que pot tenir grans beneficis sobre la salut
física i psíquica al realitzar activitats a l’exterior. És una gran oportunitat
per crear consciència ecològica, per enriquir la comunitat educativa, per mostrar
diversos oficis de forma pràctica i engrescadora, per treballar els aspectes
paisatgístics i de bellesa tan necessaris per a l’equilibri emocional, per
fomentar les relacions intergeneracionals, per treballar i millorar la relació
amb el barri i el municipi i un llarg etcètera.
En els centres
educatius urbans amb una escassa superfície de patis i zona verda caldrà un
estudi acurat d’aprofitament dels espais existents. I treballar en la línia de
la tècnica dels horts urbans.
I respecte la
comunicació amb l’entorn i el barri s’analitzaran les propostes que fomentin la
permeabilitat del perímetre del centre per tal de permetre la interrelació
entre el centre educatiu i el barri.
Algunes d’aquestes
xerrades s’han realitzat en els següents instituts o espais docents:
Jornada Inspira Secundària, IES
Ciutat Badia
Moviment Educatiu del
Maresme (MEM), Mataró
Casal del Mestre de
Granollers
I Jornada d'Escoles Hortolanes, Gallecs
IES Antoni Cumella, Granollers
Entrevista a la Ràdio Granollers amb motiu de la xerrada al Casal del Mestre de Granollers,
15 de maig de 2018, ( presentació, audio )
Xerrades informatives prèvies sobre com podem transformar l'espai interior escolar
I Jornada d'Escoles Hortolanes, Gallecs
IES Antoni Cumella, Granollers
Entrevista a la Ràdio Granollers amb motiu de la xerrada al Casal del Mestre de Granollers,
15 de maig de 2018, ( presentació, audio )
Xerrades informatives prèvies sobre com podem transformar l'espai interior escolar
L’espai
educatiu delimita el com s’aprèn. Si hem d’estar concentrats o no, si hem de
fer una tasca més científica o més artística, si ens facilita el treball més
individual o col.lectiu, etc.
Sense
un espai educatiu adient difícilment es podrà implementar un projecte
educatiu alternatiu.
Evolutivament
estem condicionats en la percepció de l’espai. Estem preparats per una
mobilitat elevada i condicionats pels paisatges que han configurat l’evolució
del nostre cervell i per aquest motiu l’espai educatiu ha de donar una
resposta adient. A més, segons un estudi de la Universitat de Salford al
Regne Unit , el disseny de l’aula repercuteix fins al 25% del rendiment escolar
dels alumnes. Motius pel quals es fa necessari replantejar-se el disseny de
l’espai educatiu.
En el
cas dels espais interiors existents caldrà analitzar quines poden ser les
accions a prendre per aconseguir que siguin el màxim d’oberts, polivalents,
transformables i interconnectats.
Que
permetin la mobilitat a l’alumne i que sigui ell qui esculli com vol estar en
aquest espai d’aprenentatge. L’espai ha de donar resposta a la diversitat de
persones, ja siguin més tranquiles i pausades, ja siguin més inquietes i
mogudes. I ha de fomentar la lectura col.lectiva, el debat entre els
alumnes, els llocs tranquils per a la reflexió o el poder compartir el que s’ha
après.
Els
espais interiors han d’estar connectats visualment a l’exterior. Els espais
comunitaris juguen un paper fonamental. Els espais de pas i de mobilitat
interior de l’edifici tenen molta importància. En el cas del mobiliari caldrà
pensar com adequar-lo als tipus d'activitats i d’inquietud dels alumnes. I
l’aspecte ambiental serà un punt fonamental en les decisions preses i, en
aquest sentit, la implantació de les escoles verdes és una eina per començar a
treballar.
Algunes d’aquestes xerrades s’han realitzat en els següents instituts o espais docents:
Jornada Inspira Secundària, IES Ciutat Badia
IES Vall del Tenas, Santa Eulàlia de Ronçana
IES Vall del Tenas, Santa Eulàlia de Ronçana